1. Licht
Vind een plek met het meeste daglicht.
In de zomer kun je goed buiten fotograferen, mits er weinig wind, regen en zon is. Zonlicht bijt jouw product uit en geeft zware schaduwen.
Bewolking zorgt daarentegen voor mooi egaal en zacht licht met weinig schaduw, zodat het oog van de toeschouwer goed kan focussen op jouw product.
Is het weer niet toereikend, dan zoek je een locatie dicht bij het raam en maak daar je foto’s. Vergeet dan niet het kunstlicht uit te zetten, zodat jouw foto’s geen gelige zweem krijgen.
2. Achtergrond
Wil je net als Frederique je sfeetfoto’s gewoon vanuit huis kunnen maken? Dan is het handig om een harde houten plaat of foamboard te hebben, die je als achtergrond kunt gebruiken. Zo leg je die vervolgens op een kastje, poef, of bankleuning neer, zodat je een groter oppervlak hebt om te werken met goed licht.
Je kunt daar weer andere achtergronden opleggen als papier, stof, behang, zeil e.d., zodat je legio variaties hebt en de illusie geeft dat je steeds ergens anders fotografeert.
3. Contrast
Zoek contrast op. Hoe meer, hoe beter en daardoor fotogenieker! Heeft jouw product een mooie structuur, leg het dan op een gladde effen ondergrond, zodat je het meeste contrast krijgt en je producten daardoor het beste tot z’n recht komt.
Zo steken donkere producten mooi af tegen een witte achtergrond en andersom, en een product met print tegen een effen achtergrond.
4. Styling
Style de scene af, door producten toe te voegen die met jouw product te maken hebben. Zo vertel je als het ware een verhaal en dan blijven jouw producten beter hangen bij mensen, omdat ze graag dingen in context zien. Deze verwante producten noemen ze foto-props en die maken van je productfoto een sfeer en lifestylefoto. Juist dit soort foto’s doen het goed op Pinterest, dus maak hier zeker gebruik van.
5. Materialenmix
Zorg dat iedere foto een goede materialenmix heeft (mat-glans, structuur-plat, print-efffen). Gebruik minimaal 3 verschillende materialen bij elkaar. Dit kan bijvoorbeeld glas, metaal, hout, rubber, etc. zijn.
6. Thema
Een veelgemaakte fout die Frederique ziet gebeuren is dat product en achtergrond geen samenhorigheid hebben. Dan zie je geen sfeer ontstaan, maar blijven het losse producten op een achtergrond. Om dit te voorkomen kun je een thema gebruiken. Dit kan op kleur, gelegenheid, jaargetijden en/of feestdag zijn. Een thema zorgt voor eenheid in het beeld en maakt dat voor- en achtergrond lijken samen te werken.
7. Vorm
Slappe producten die niet staan van zichzelf, zijn vormloos en daardoor niet aantrekkelijk. Oop een arm of om een hals zijn ze dat wel.
Als je deze producten wilt fotograferen, zonder dat je een daadwerkelijk model hebt, zul je ze zelf vorm moeten geven. Denk hierbij aan horloge/sieraden, standaards of kussens, maar dit kan ook creatiever. Gebruik in plaats van een armbandenkussentje een buis, tak of de hoorn van een olifant om ze om te doen.
8. Geometrie
Worstel je met het vinden van een juiste compositie, plaats je producten dan op een denkbeeldige lijn of in de vorm van een driehoek, vierkant of cirkel. Dit is heel simpel en oogt altijd sterk! Pas als een compositie in balans is, kan het oog naar de producten kijken, dus het is heel belangrijk dat dit goed gaat.
9. Focus
Belangrijk is dat de focus op jouw product komt te liggen en niet op een foto-prop, want die verkoop je niet en daar wil je geen vragen over.
Hier zijn verschillende manieren voor:
- Plaats jouw product in de voorgrond en props op de achtergrond
- Maak de achtergrond onscherp door met je portretlens te schieten (dit geldt voor nieuwe smartphone’s en camera’s)
- In Flatlays (van bovenaf) kun je bijvoorbeeld je handen fotograferen om zo de aandacht naar jouw product te leiden.
10. Witruimte
Bouw je beeld niet helemaal vol, maar behoud ademruimte. “Houdt weggetjes vrij” en laat producten elkaar niet helemaal raken. Durf ruimtes leeg te houden. Daar wordt je foto alleen maar sterker van.
11. Standpunt
Bekijk je product van alle kanten en kies bewust van welke kant het product het beste oogt en draai die kant dan naar het licht toe. Zorg er altijd voor dat je product herkenbaar blijft, zodat een toeschouwer meteen snapt waar die naar kijkt. Zet je raster aan, zodat je tijdens het fotograferen makkerlijker rechte foto’s kunt nemen.
12. Less is more
De beste ontwerpen, zijn vaak super simpel. Houd dat in je hoofd wanneer je gaat fotograferen. Mensen zijn geneigd om veel te veel producten te willen laten zien op een foto en dan worden foto’s snel te druk en daardoor minder sterk. Frederique adviseert om als laatste shot nog een of twee dingen weg te laten die je wellicht niet nodig hebt om jouw verhaal te vertellen.
Wil je nog veel meer weten over fotografie? En nog meer tip en tricks ontvangen van Frederique? Schrijf je dan in voor een van haar masterclasses en wordt en pro in productfotografie.