Het cluster Retail & Interior van beursorganisator Easyfairs organiseerde op maandag 3 mei een succesvolle eerste webinar. Onder dit cluster vallen de beurzen Interieur Collectie Dagen (InCoDa), Trendz en Vélovak. Tijdens het webinar was inspirator en innovator Harry Bijl van INretail aan het woord om te vertellen over ‘Waardevol blijven in een complexe consumentenreis’. Om 10 uur vond de eerste sessie plaats speciaal voor de woninginrichting (huis & tuin) en gifts én om 11 uur een sessie voor de tweewielerbranche. We willen je graag nog 3 eyeopeners meegeven over hoe jij meerwaarde kunt bieden aan je (potentiële) klanten. Mocht je de hele webinar nog een keer terug willen kijken? Dat kan! Tot 17 mei is de video nog een keer terug te kijken, dus schrijf je snel in via deze link.
1. De basis van het verkopen
Tegenwoordig is het steeds belangrijker om de consument te binden aan jouw bedrijf, want zoals Harry Bijl vertelde: ‘Uiteindelijk is verkopen verbinden’. Stel jezelf dan de vraag: Hoe positioneer ik mijn producten naar klanten? Durf keuzes te maken en laat zien waarom je wat doet. Bijl noemde enkele voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken. De belangrijkste boodschap is dat bedrijven moeten gaan inspelen op het feit dat producten steeds meer onderdeel worden van de eind oplossing van de consument.
2. De consumentenreis wordt steeds complexer
Tijdens het webinar vertelde Harry Bijl ook nog dat de consumentenreis steeds langer en complexer wordt. Door de komst van online moeten bedrijven niet alleen offline, maar ook online zichtbaar zijn. Daarbij lopen deze twee ook nog eens door elkaar heen, maar door zowel online als offline toe te voegen aan je consumentenreis word jij nog zichtbaarder voor jouw klanten. Hij noemde enkele platformen die zinvol zouden kunnen zijn voor jouw winkel. Daarnaast is het nog belangrijker dan ooit om online en offline met elkaar te verweven, ook op de winkelvloer. Hoe je dat doet is terug te zien in het on-demand webinar van InCoDa, Trendz en Vélovak.
3. Eerder inspireren
Een derde eyeopener dat tijdens het webinar aan bod kwam is dat je eerder in de consumentenreis moet inspireren. Dit is ontzettend belangrijk, want consumenten zijn steeds meer bezig met de beleving en daarom is het belangrijk dat jij als bedrijf ze dit ook kunt bieden. Beleving bieden aan consumenten kan op ontelbare manieren, maar in de sessies liet Bijl een aantal voorbeelden zien hoe andere retail-bedrijven dit aanpakken.